Vlaamse bouw: duurzaam is vooral lange levensduur

De toenemende aandacht voor en vraag naar duurzaamheid binnen de maatschappij en de bouw zet de markt aan tot innovatie en productontwikkeling. Maar welke eigenschappen maken een product echt duurzaam volgens de belangrijkste beslissers binnen het bouwproces? Dat blijkt vooral te zitten in een lange levensduur en de mogelijkheid om te recyclen. Verder komt naar voren dat éénvijfde van de marktpartijen niet weet welke eigenschappen een product duurzaam maken.

Dat blijkt uit onderzoek van BouwKennis ten behoeve van het BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013.

Als gevolg van overheidsmaatregelen, groeiende maatschappelijke bewustwording en  bezorgdheid rondom klimaatverandering, neemt duurzaamheid een steeds belangrijkere positie in binnen de maatschappij en de bouwsector. Dat geldt niet alleen voor België, maar voor alle landen in Europa. Voor het onderzoek is aan Nederlandstalige Belgische marktpartijen gevraagd hoe groot de rol van duurzaamheid anno nu is bij bouwprojecten. Zowel bij het laatste project in de nieuwbouw als bij het laatste project in de renovatie geeft vier op de tien ondervraagde marktpartijen aan dat duurzaamheid in hoge mate een rol speelde. Grofweg eenzelfde deel zegt dat duurzaamheid hier in enige mate een rol speelde. Voor zowel nieuwbouw als voor renovatie speelde duurzaamheid slechts bij één op de tien ondervraagden geen rol van betekenis.

 

Vraag naar duurzaamheid

De toenemende aandacht voor en vraag naar duurzaamheid binnen de maatschappij en de bouw zet de markt aan tot innovatie en productontwikkeling. Veel producten die nu gemaakt worden, zijn ontwikkeld vanuit duurzaam denken. Op deze ontwikkeling zijn ook andere factoren van invloed. Dankzij de aangescherpte energiewetgeving ontwikkelt de industrie bijvoorbeeld meer zuinige HR- verwarmingsketels en ventilatiesystemen. Door de almaar oplopende prijzen van olie wordt er vaker gezocht naar alternatieven in de vorm van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen. Voor handelaren en fabrikanten die de markt succesvol willen benaderen met hun productinnovaties is het van groot belang te weten welke producten en materialen gezien worden als duurzaam.

 

Duurzame producten

Het begrip duurzaamheid kan verschillende betekenissen hebben. Zo kan een duurzaam product energiezuinig werken, maar ook recyclebaar zijn of van afbreekbaar materiaal worden gemaakt. Aan de marktpartijen is gevraagd welk aspect een product volgens hen duurzaam maakt. Een lange levensduur is met afstand het meest genoemde aspect. Hierbij past natuurlijk wel de kanttekening

dat een product met een lange levensduur over het algemeen ook energiezuiniger is dan een vergelijkbaar product met een korte levensduur. De mogelijkheid een product te recyclen komt op de tweede plek. Een energiebesparende werking van het product wordt minder vaak genoemd. Slechts één op de tien marktpartijen vindt dat het minimale gebruik van energie tijdens de productie een product duurzaam maakt. Nog eens één op de tien partijen vindt een product dat een gebouw uiteindelijk energiezuinig maakt duurzaam. Opvallend is dat gemiddeld éénvijfde van de marktpartijen niet weet wat een product duurzaam maakt. Voor toeleveranciers liggen er dus nog kansen om de bouwsector goed voor te lichten over de eigenschappen en voordelen van duurzame producten.

 

 

Aspecten die een product duurzaam maken (top 10, in %)

Bron: BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013, maart 2012

 

BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013

Het BouwKennis Jaarrapport België geeft een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar en de verwachtingen voor de komende jaren in de Belgische bouw-, vastgoed- en installatiesector. Het rapport is bovendien zo opgebouwd dat u het eenvoudig kan gebruiken bij het opstellen van uw strategie en beleid. Het jaarrapport volgt de drie hoofdthema’s Markt, Marketingmix en Trends. Dit jaar is er bovendien een themahoofdstuk gewijd aan social media en e-commerce. Voor meer informatie over het BouwKennis Jaarrapport België 2012 – 2013 neemt u telefonisch contact op met Maurice van Dijk via (010) 206 69 96 of per mail via deze link.

 

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door BouwKennis BV

Links