Nudge Leadership Challenge op zoek naar toekomstige leiders van duurzaam Nederland

Vanaf 23 april jl. kunnen ambitieuze jongeren uit bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en overheid zich aanmelden voor de Nudge Leadership Challenge: een prestigieuze competitie voor de jonge leiders van de toekomst. Nudge, het consumentenplatform voor duurzaamheid, organiseert deze competitie, samen met TSM Business School en The Leadership Group, op 14, 15 en 16 september.

De vijf winnaars van de Nudge Leadership Challenge gaan onder leiding van avonturier Marc Cornelissen op expeditie naar het noordpoolgebied om een plan te ontwikkelen om in Nederland urgentie en daadkracht te creëren rond het thema klimaatverandering.

De Nudge Leadership Challenge biedt plaats aan 150 high potentials die in een uitdagend en innovatief driedaags programma in Almere worden gevoed met actuele inzichten op het gebied van duurzaamheid en leiderschap. Daarnaast werken deze leiders van de toekomst aan duurzame business cases over complexe organisatie- en verandervraagstukken. Via een ontwikkelassessment, rollenspelen en praktijkcasussen krijgen zij meer inzicht in hun eigen talenten en ontwikkelpunten.

 

Best Young Leaders

Een onafhankelijke jury, bestaande uit vooraanstaande leiders op het gebied van duurzaamheid, kiest op de laatste dag van de challenge de vijf ‘Best Young Leaders in Sustainability 2012’ die met de expeditie mee mogen. Op de expeditie ontmoeten de deelnemers in het noordpoolgebied klimaatonderzoekers en lokale bewoners die vertellen over de gevolgen van de klimaatverandering op hun dagelijks leven. Bij terugkomst presenteren ze hun plan aan een afvaardiging van de Tweede Kamer en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven.

 

Prominente sprekers

Verschillende prominenten dragen bij aan het programma. Herman Wijffels opent de challenge in gesprek met een jonge high potential die zijn sporen al heeft verdiend. Overige sprekers zijn onder meer biodiversiteitsspecialist Willem Ferwerda (voormalig directeur IUCN), CDA Tweede Kamerlid Marieke van der Werf (auteur van het boek 'Cradle to Cradle in Bedrijf') en professioneel avonturier Marc Cornelissen, inspirator op het gebied van leiderschap, teambuilding en duurzaamheid.

 

Nieuw soort leiderschap

Duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda bij zowel consumenten, bedrijfsleven als overheid. Steeds meer wordt ook duidelijk dat het integreren van duurzaamheid binnen bestaande structuren en denkkaders geen gemakkelijke taak is. Jan van Betten, initiatiefnemer van Nudge: “Duurzaamheid vraagt om het veranderen van ons economisch denkkader, van onze manier van leven en zaken doen. Om

zulke veranderingen in de maatschappij adequaat te sturen en te initiëren is een ander soort leiderschap nodig. Leiderschap in zo’n omgeving vraagt om meer dan ondernemerschap, creativiteit en innovatie. Het vraagt om leiders met moed, daadkracht en visie, die nadrukkelijk werken vanuit verbinding en samenwerking. Zij handelen als aanjagers en durven eerste stappen te zetten. Zo creëren ze inspirerende voorbeelden en best practices voor anderen.”

Aanmelden voor de Nudge Leadership Challenge kan via deze link.

 

 

Over Nudge

Nudge is het consumentenplatform voor duurzaamheid met meer dan 25.000 leden en een social enterprise, die streeft naar een duurzame samenleving. Dit wil zij bereiken door initiatieven van consumenten en bedrijven op vele manieren te verbinden, te versterken en te versnellen. Nudge betekent 'zetje' en staat voor New Union for the Development of a Green Economy. Nudge is op 11 november 2010 opgericht, door Jan van Betten, voormalig CEO van Reed Elsevier in Duitsland. Nudge werkt samen met het bedrijfsleven om duurzaamheid te verankeren in de economie. Consumenten kunnen als steun aan Nudge een stip op de kaart van Nederland zetten en hun kennis en kunde inzetten voor duurzaamheid.

Nudge behaalde sinds haar oprichting vorig jaar al verschillende successen. De actie Zonnekracht begon met 1 buurtburgemeester die zijn wijk wilde verduurzamen met zonnepanelen, inmiddels zijn er 165 buurtburgemeesters die hetzelfde doen. Consument-nudger Judith zorgde ervoor dat eierproducent Rondeel en Albert Heijn een milieutip op de verpakking van Rondeel-eieren hebben geplaatst om eieren op een energiezuinige wijze te koken. Ook is het NudgePanel in het leven geroepen: een actieve groep consumenten geeft feedback over de duurzaamheid van producten en diensten, werkt mee aan onderzoeken en gaat in gesprek met bedrijven en overheden. www.nudge.nl

 

Over TSM Business School

TSM Business School richt zich op talentontwikkeling van professionals en managers op het gebied van leiderschap en ondernemerschap voor duurzame innovatie. TSM is dé business school voor een nieuwe generatie leiders die bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van onze maatschappij. Ze ontwerpt al 25 jaar vernieuwende en effectieve leertrajecten op maat, waarin de behoeften van managers en vraagstukken van organisaties centraal staan. www.tsm.nl

 

Over The Leadership Group

The Leadership Group definieert leiderschap als de wederzijdse verantwoordelijkheid om elkaar te versterken. Zij die deze verantwoordelijkheid nemen, gedragen zich in het ene geval als volger en in een ander geval als leider. The Leadership Group begeleidt vanaf 1979 leiders en aankomend leiders via persoonlijke coaching en training, werkconferenties, leiderschapsprogramma's, gastcolleges en workshops. www.theleadershipgroup.nl

Deel dit artikel

permalink