Voor de slecht geïnformeerde huizenzoeker kan de buurtreputatie fungeren als simpele vuistregel. Dit zegt promovendus Marnix Koopman.
Buurtbewoners weten door ervaring precies hoe goed of slecht hun wijk is, terwijl huizenzoekers van elders zelf moeten uitvinden wat de vaak onzichtbare, sociale kwaliteit van een wijk is.
Kwaliteit
De promovendus onderzocht of de wijkreputatie zichtbaar is in de woningkeuze van huurders van corporatiewoningen en in prijzen van koopwoningen. De relatief slecht geïnformeerde woningzoekende huurders laten zich, in vergelijking met de goed geïnformeerde zittende huurders, in hun verhuisbeslissing minder leiden door de sociale kwaliteit van de buurt. Dat komt doordat de meesten hiervan niet op de hoogte zijn.
Prijsstijgingen
Het verspreiden van gunstige informatie over de buurt, of deze nu correct is of niet, kan het beeld van een buurt doen kantelen en leiden tot prijsstijgingen van koopwoningen. Een buurt waarvan gedacht wordt dat hij in de lift zit, zal dan vanzelf een beter slag bewoners aantrekken.
Naamswijziging
Volgens Koopman kan alleen al een naamswijziging van een wijk of buurt leiden tot een prijsstijging van de woningen, zonder dat er veranderingen in de bebouwde omgeving optreden of de bevolkingssamenstelling noemenswaardig veranderd is. Koopman: ”De buurtreputatie wordt zo een ‘selffulfilling prophecy’ en de kwaliteit van de buurt voegt zich op den duur naar de reputatie.”
Aantrekkelijk
Wanneer een huishouden met een hoog inkomen door het hogere prijspeil vermoedt dat ook andere huishoudens met een hoog inkomen zich naar deze plek begeven, wordt de buurt vanzelf een aantrekkelijke vestigingsplek, zo blijkt uit zijn onderzoek.