Caspar Nuijten van 3D Capacity

3D capacity is marktleider in Nederland van het communicatiemiddel 'De Virtuele 3D Maquette'. Een interview met oprichter en directeur Caspar Nuijten.

Wat versta je onder een virtuele 3D maquette?
"Dit 3D middel brengt eenieder in staat om 'vrij' rond te lopen door een te ontwikkelen gebied. Dit gaat veel verder dan een 3D animatie waarbij je vastzit aan een voorafbedachte montage."

Wat voor opdrachtgevers hebben jullie?
"We werken veel aan kleinere en grote binnenstedelijke opgaven zoals het 'Forum' project in Rotterdam voor Multi Vastgoed. Dat gaat dan om stedelijke projecten als stationsgebieden, centrumplannen, herstructurerings- en woningbouwprojecten. Daarnaast werken we ook aan duurzame ruimtelijke opgaven op het gebied van infrastructuur en water zoals Ruimte voor de Rivier.

Hoeveel mensen werken er bij jullie?
"Ons team is vijftien man sterk. Wij houden ons kantoor in Rijswijk en we hebben een eigen productiekantoor in Shenzhen in China."

Wat is jullie relatie mbt. duurzaamheid? Kun je een voorbeeld geven van een duurzaam project waar jullie aan hebben gewerkt.
"Wij werken steeds meer aan (nieuwbouw)projecten waarbij duurzaamheid het speerpunt is. Zo hebben we voor DeltaWonen een applicatie gemaakt waarbij de werking van een woonboot wordt geschetst."

"Op de zogenaamde 'geWoonboot' (zie filmpje, red.) wordt namelijk alle energie aan boord opgewekt en ook het water wordt zelf gezuiverd. De woonboot is de eerste energiezuinige woning in Nederland die volledig onafhankelijk is van nutsvoorzieningen."

Jullie zijn momenteel bezig voor Vestia.
"Klopt, we maken een applicatie van een project in het Westland. 'Hoogeland' is de eerste grote nieuwbouwwijk van Nederland die wordt verwarmd en gekoeld met restwarmte uit tuinbouwkassen. Samen met gemeente Westland en telersvereniging Prominent investeert Vestia in duurzaamheid en zorgt ze voor een duidelijke vermindering van de CO2-uitstoot."

Over hoeveel procent CO2-uitstoot praat je dan?
"Dankzij de duurzame energievoorziening, de milieubewuste manier van bouwen en het optimaal isoleren van de woningen, stoot Hoogeland straks maar liefst 40% minder CO2 uit dan nieuwbouwwoningen met een traditionele energievoorziening op aardgas."

Is de bouwwereld al klaar om met 3D te werken of kijken zij hier nog wat onwennig tegenaan?
"De bouwwereld is in het algemeen conservatief ingesteld. Uiteraard wordt er al veel met 3D gedaan, maar dan nog wel in die producten die gangbaar zijn zoals de impressies voor in brochures . Of 3D animaties voor websites."

"Relatief nieuwe middelen zoals onze Virtuele Maquette worden maar door een beperkt deel van de vastgoedbranche omarmt", ziet Nuijten. "Angst voor het onbekende is vaak een oorzaak, maar ook het lastig kunnen afwegen van de bijkomende voordelen van dit middel. Het wordt niet enkel ingezet in de verkoopfase, maar loopt het gehele ontwikkel- en besluitvormingsproces mee."

Door de Virtuele Maquette heeft men de beschikking over een communicatiemiddel, vertelt Nuijten. "Dat is wel zo helder voor omwonenden gedurende participatietrajecten. Het is verder een middel om ontwerpfouten te minimaliseren en een uitstekend middel om de verkoop succesvol te ondersteunen."

Nuijten: "De ontwikkelende partijen die al eerder met ons hebben gewerkt zien de meeste vele voordelen pas in het proces zelf en komen daardoor terug. Er komt relatief veel missiewerk bij kijken om nieuwe partijen te overtuigen.

Is het duur om een Virtuele 3D Maquette te laten maken? Of bespaar je er uiteindelijk kosten mee?
"Veel opdrachtgevers zullen beamen dat we onszelf al terugverdienen in het voortraject. Het minimaliseren van ontwerpfouten, het soepeler doorlopen van besluitvormingstrajecten door eenduidige en heldere communicatie en het overtuigender kunnen verkopen van de woningen."

Nuijten: "Men krijgt veel meer beleving van het project en dat is waar de huidige consument naar vraagt. Het van 2D tekeningen interpreteren van tekeningen is en blijft voor nog weinig mensen weggelegd."

Meer informatie: 3D Capacity
Meer informatie: Project De Zandmotor voor de Nederlandse kust

 

Deel dit artikel

permalink