Interview met Lars Moratis

Een interview met MVO-expert Lars Moratis. Hij ziet de toekomst voor het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als een rooskleurige, maar hobbelige weg.

Het praktijkseminar MVO in de bouw op woensdag 21 september staat in het teken van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De vraag die deze middag centraal staat is: hoe kun je optimaal profijt halen uit je MVO-beleid? Met praktijkvoorbeelden, toetsinginstrumenten, certificatie en aandacht voor marketing.

Lars Moratis, auteur van diverse MVO-boeken (Basisboek MVO; ISO 26000: handleiding voor MVO) en hoofd van de MVO Nederland Academie, is de spreker die deze middag zal openen, een interview.  

Wat doet je in de dagelijkse praktijk?
"Met alles wat ik doe, probeer MVO in Nederland te versnellen en ontwikkelingen op het gebied van MVO in gang te zetten. Binnen die ambitie past mijn werk bij MVO Nederland, mijn docentschap aan de Open Universiteit, het publiceren van praktijk- en onderwijsrelevante boeken en mijn activiteiten voor MVO-magazine Pepper binnen."

Zijn er veel bouwbedrijven aangesloten bij MVO Nederland?
"Er zijn een flink aantal bouwbedrijven en bedrijven die aanverwant zijn aan de bouw, bijvoorbeeld bedrijven uit de installatiebranche, partner van MVO Nederland. Daar zit ook een aantal bedrijven tussen die je gerust MVO-koploper kunt noemen. Branche-initiatieven dragen daar aan bij, maar er zijn ook bedrijven die uit eigen beweging de eerste stappen zetten en zich zelf tot MVO-koploper ontwikkelen. Die bedrijven dienen dan vaak als voorbeeld en inspiratie voor andere bedrijven."

Wat wordt er van een bedrijf verwacht als ze met MVO aan de slag gaan?
"Als een bedrijf die vraag voorlegt aan haar stakeholders, dan wordt dat snel duidelijk. Dat is op zichzelf een van de belangrijkste verwachtingen die aan bedrijven worden gesteld: weten wat de belangen, verwachtingen, eisen en wensen van stakeholders zijn. Dat vraagt een open houding van bedrijven. ISO 26000, de standaard voor MVO, stelt om die reden zo'n groot belang in stakeholdermanagement - daar is de standaard van doordrenkt. Op een fundamenteel niveau kun je zeggen dat van bedrijven wordt verwacht dat zij hun negatieve impact verkleinen en hun positieve impact vergroten. Dit zijn allemaal essenties van MVO."

Wat zijn belangrijke thema's die je in je presentatie zal aanstippen?
"Dat worden waarschijnlijk de essentie van MVO, de impactgedachte, ISO 26000 en sectorspecifieke thema's, zoals samenwerking in de keten en materiaalgebruik, maar bijvoorbeeld ook transparantie en fraude."

Wat verwacht je van deze middag?
"Dat mensen er over na gaan denken en een dag later ermee aan de slag gaan. Het gaat me vooral om het creëren van een aantal startpunten, bijvoorbeeld hoe te beginnen met MVO - en ook wat vooral niet te doen."

Hoe zie je de toekomst voor MVO?
"Die zie ik als rooskleurig, hoewel het een hobbelige weg zal zijn. Er zijn zoveel bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, naast de bedrijven die het moeten. Sommigen zullen er vanuit een overtuiging invulling aan geven, anderen omdat het loont. Duurzaam inkopen door de overheid is bijvoorbeeld een kracht die bedrijven dwingt maatschappelijk verantwoord te ondernemen, maar ook andere bedrijven stellen dergelijke eisen. Belangrijk is dat steeds meer bedrijven inzien dat zij beter kunnen concurreren door MVO, door kostenvoordelen, nieuwe markten, innovaties. Die ontwikkeling is onomkeerbaar."

Meer informatie: MVO in de bouw
Meer informatie: MVO Nederland
Meer informatie: Pepper
Meer informatie: MVO-opleiding Open Universiteit
Meer informatie: boeken Lars Moratis

Deel dit artikel

permalink