Ingezonden stuk: Focus op de Eindgebruiker? De collectieve eindgebruiker focust al op u!

In de rubriek Ingezonden stuk een bijdrage van Jan-Maarten Elias van Unica Ecopower.

Focus op de Eindgebruiker? De collectieve eindgebruiker focust al op u!

Naast duurzaamheid staat in elke andere publicatie de eindgebruiker centraal. Door nieuwe technieken en social media richt de eindgebruiker zijn pijlen inmiddels op u. 

Kent u dat verhaal van die conceptuele bouwer die cataloguswoningen aanbiedt aan particulieren? Mooie brochures, flitsende website, goede verkopers, architecten die kunnen helpen, mooie showroom. Heel professioneel, gedegen en betrouwbaar.

En intussen zaagden een aantal ontevreden klanten aan de poten van het mooie bedrijf. Ze hadden zich verenigd bij de website van een van de bekendste nederlands klaagprogramma's en zaten het bedrijf finaal de grond in te twitteren. Feitelijk hadden ze weinig te klagen, maar ze voelden zich niet serieus genomen.

Nieuwe potentiële klanten mengden zich in de discussie en gingen naar de concurrent. Dit duurde al bijna zes maanden voordat een relatie van de bouwer dit meldde. De geest was al uit de fles, probeer hem dan maar weer terug te krijgen. En zulke berichten blijven nog jaren op internet leesbaar.

Social media
Dankzij social media en de beschikbaarheid van snelle communicatie- en informatiemiddelen, weten consumenten elkaar snel te vinden. Als lid van Vereniging Eigen Huis heb ik meegedaan met de collectieve inkoop van energie. Het kostte me nauwelijks moeite en tijd om me aan te melden.

VEH heeft met de massa van 25.000 aangemelde leden kunnen onderhandelen met meerdere aanbieders. En met mij hebben zo'n 25.000 VEH-leden een nieuw, aantrekkelijke leveringsovereenkomst met een nieuwe energieleverancier.

Ook worden door collectieve organisaties ledenpanels opgezet. De ANBO bijvoorbeeld, een belangenorganisatie voor 50+'s met meer dan 200.000 leden, heeft een eigen ledenpanel. Zo'n ledenpanel kan ook in de vorm van een internetforum zoals bij de Consumentenbond.

En de bouw?
Om collectieven te organiseren rondom appartementen zijn VvE's wettelijk verplicht. Een nachtmerrie voor de een, een verademing voor de ander. Als duurzaam energiebedrijf die via een collectief installatiesysteem warmte en/of koude levert aan meerdere consumenten, vragen we aan de VvE van te voren een afvaardiging te maken vanuit de VvE. Dit doen we ook voor grondgebonden woningen.

Hiermee organiseren we als aanbieder het collectief en wordt als prettig ervaren. Ook door ons, we hebben een selecte groep die we goed informeren, betrekken bij besluiten en eventueel extra opleiden om zelf support te kunnen geven.

Hoe kan de bouw hiervan profiteren? Een duurzaam gebouw kan alleen duurzaam blijven als het ook duurzaam gebruikt wordt. Producten en concepten dienen daarom perfect op de eindgebruiker toegesneden te zijn, en het liefst flexibel voor toekomstige gebruikers.

Gebruik bijvoorbeeld de mogelijkheid om via internet de eindgebruikers via een collectief te benaderen en maak een aparte werkgroep waarmee je echt aan de slag kan. Wanneer je eenmaal zoiets hebt gedaan, kan je het weer gebruiken voor een volgende project. Of wellicht zijn er organisaties zoiets voor je kunnen organiseren.

En nog een praktische tip. Google regelmatig je bedrijfsnaam en kijk waar je naar voren komt.

Jan-Maarten Elias
Unica Ecopower, investeerder en exploitant van duurzame energie installaties

Ook een keer een bijdrage leveren aan Ingezonden stuk? Stuur uw bijdrage naar g.vos@duurzaamgebouwd.nl o.v.v. Ingezonden stuk.

Deel dit artikel

permalink