Spray efficiënter dan zonnepaneel

Een bedrijf uit de Amerikaanse staat Maryland zegt zonne-energie-opwekkende ramen te kunnen ontwikkelen, die driemaal efficiënter zijn dan zonnepanelen op daken. Deze week onthulde het een werkend prototype van ruim dertig bij dertig centimeter.

New Energy Technologies is niet het eerste bedrijf dat zich op de markt van zonne-energie-genererende ramen begeeft: zo kwam Ensol eerder al met een zonne-energie-opwekkende spray, gebaseerd op metalen nanodeeltjes, die op ramen te spuiten is. Verder ontwikkelde RSi al eerder fotovoltaïsch glas en Octillion produceerde een zogenaamd NanoPower-venster. New Energy Technologies zegt echter met zijn raam op meerdere vlakken betere prestaties te kunnen afleveren.

Sinds vorig jaar hoort het bedrijf bij het clubje bedrijven dat van ramen zonnepanelen maakt. In september kwam het met de eerste versie van haar SolarWindow. Dat raam had echter nog slechts een oppervlak van tien bij tien centimer. Met een raam van dertig bij dertig heeft de SolarWindow veel meer commerciële potentie: het product kan onder meer aangebracht worden bij kantoorgebouwen.

Rijstkorrel
Net als EnSol is SolarWindow gebaseerd op een spray. Maar in tegenstelling tot EnSol heeft het product niet alleen effect bij hoge temperaturen, maar ook bij kamertemperatuur. Ook is het laagje dat aangebracht moet worden, slechts een tiende van de dikte van die van EnSol: SolarWindow's zonnecellen beslaan slechts een kwart van de grootte van een rijstkorrel.

Verder zou SolarWindow tien keer zoveel zonne-energie uit kunstlicht weten te halen, al richt New Energy Technologies zich vooralsnog op klanten die energie uit zonlicht willen genereren. De spray zou ook milieuvriendelijker zijn omdat deze niet zoals EnSol is gebaseerd op nanodeeltjes van metaal.

Tegelijkertijd is de zonnecelspray interessant, omdat het net als de concurrentie een venster schoon en transparant kan houden. New Energy Technologies kwam eerder in het nieuws met zijn experimentele MotionPower systeem, dat energie opwekt via kleine bordjes die in autowegen zijn verwerkt.

Bron Nu.NL

Deel dit artikel

permalink