Koninklijke Hibin, brancheorganisatie voor de bouwmaterialenhandel, heeft een instrument ontwikkeld waarmee leden hun duurzaamheidsprestaties kunnen meten en vergelijken met het gemiddelde in de branche.
De Hibin Duurzaamheidsscan is in juni 2010 geïntroduceerd en sindsdien volledig operationeel. De scan is in opdracht van Hibin ontwikkeld door BECO en met hulp van leden branchespecifiek gemaakt.
Bedrijfsprocessen
De Hibin Duurzaamheidsscan geeft inzicht in de duurzaamheidsprestaties op zes bedrijfsprocessen: Personeel; Materialen, product en toepassing; Logistiek; Interne bedrijfsvoering; Markt, in- en verkoop en PR en Communicatie.
Afhankelijk van ontwikkelingen in de markt, kan de duurzaamheidsscan in de toekomst uitgebreid worden. Afstemming met partijen als Bouwend Nederland en aansluiting bij de bestaande systemen moet leiden tot acceptatie van de Hibin Duurzaamheidsscan in de hele bouwketen. Zo kan de scan op termijn uitgroeien tot een certificaat.
Duurzamer dan gedacht
Bij de totstandkoming van de Hibin Duurzaamheidsscan bleek dat leden vaak al veel meer duurzame elementen in hun bedrijfsvoering hebben dan zij zich realiseren. De groei van het aantal duurzame producten in het assortiment wordt wel herkend. Maar logistieke innovaties worden vaak primair als kostenbesparing gezien, terwijl er vrijwel altijd ook sprake is van verminderde CO2-uitstoot, reductie van fijnstof en vermindering van het energieverbruik.
Nog minder bekend zijn de personele aspecten van duurzaamheid. Bedrijven die tijdens de recessie alles hebben aangepakt om medewerkers te behouden en verder te helpen in hun ontwikkeling, zullen op dit onderdeel hoog scoren. De verwachting is dat veel leden na het invullen van de scan zullen concluderen dat zij er beter voor staan dan zij vooraf dachten.
De Duurzaamheidsscan
Tekening: Bouwmaterialenhandel Uboka
Bron: DGBC & Hibin