De slag om op nieuwe stations energiezuinig te bouwen is gemist, concludeert Cobouw.
Van de zeven stations die op de schop liggen worden alleen Rotterdam CS en Utrecht CS uitgevoerd met zonnepanelen op de stationskappen. In het Rotterdamse station komt ook een warmte-koudeopslag.
De Rotterdamse Projectmanager Eric van der Meer verwacht dat die maatregelen samen in 15 procent van de energiebehoefte van het station voorzien. Deze bescheiden pogingen voor een energieneutrale benadering zijn achteraf toegevoegd.
Te laat
Voor de stations Amsterdam CS, Arnhem, Breda, Den Haag CS en Delft komt de nieuwe trend te laat. Dit heeft als oorzaak dat Architecten gemiddeld een jaar of vijf geleden hun ontwerp hebben gemaakt. Toen was energieneutraal bouwen nog nauwelijks doorgedrongen bij het Rijk.
Reizen met de trein is al duurzaam genoeg, was lang de gedachte. Inmiddels werkt ProRail met een CO2-ladder bij de gunning van spoorprojecten, maar de stations waren al bijna allemaal gegund. Alleen Amsterdam WTC is nog in de planfase en krijgt wel alle kans om energie meer centraal te stellen bij het ontwerp.