Shopping centra zijn grote energieverbruikers. Vaak draait de airco er in ‘overdrive’ om een serre-effect te vermijden.
Met een oppervlakte van 45.000 m² is het Waasland Shopping Center te Sint-Niklaas het grootste gelijkvloerse winkelcomplex van Europa en verwelkomt het jaarlijks zowat 6,6 miljoen bezoekers in zijn 140 winkels. Eind 2007 besloot het complex zowat 1.400m² ramen van binnen uit te bekleden met de zonwerende glasfolie.
Inmiddels zijn de energie-efficiënte resultaten bekend. Die liet het management berekenen via haar beheersorgaan Devimo Consult, dat een gedetailleerde monitoring uitvoerde op het verbruik van elektriciteit en verwarming tussen begin 2007 en eind 2008. Zo kon over een vergelijkbare periode van twee jaar gemeten worden.
Besparing
Uit de studie bleek een significante besparing van 28,7% op verwarming (gas) en 18,2% op koeling (elektriciteit). De totale financiële besparing op energiekosten beloopt 61.506 euro. Er is ook een spectaculaire CO2-reductie van 242.202 kgr. En, niet onbelangrijk, de return on investment (ROI) werd reeds bereikt na 1,62 jaar.
Katrien Giebens, manager Waasland Shopping Center: “Nu al voldoen wij aan een recente Europese wetgeving die stelt dat gebouwen tegen 2020 hun energieverbruik met 20% moeten doen afnemen en hun CO2-uitstoot moeten doen dalen met 20 tot 30%.”