Energiezuinig bouwen gaat voorbij aan consument

In de discussie voor energiezuinige (nieuwbouw)woningen wordt teveel gedacht vanuit regelgeving en techniek en te weinig vanuit de consument. Deze moet financieel worden verleid.

 Dit blijkt uit onderzoek van Bouwfonds Ontwikkeling onder 1663 consumenten naar markt- en prijsacceptatie van energiezuinige nieuwbouwwoningen in Nederland.

Financieel gewin

De onvoorwaardelijke bereidheid van woonconsumenten om extra te betalen voor een energiezuinige nieuwbouwwoning is niet groot. Als consumenten er iets voor terug krijgen, zijn ze bereid er meer voor te betalen. Kortom: vooral financieel gewin verleidt de consument.

De hoogte van de extra investering hangt ondermeer af van de gegarandeerde terugverdientijd van energiezuinige systemen en de prijsklasse van de woning. Deze uitkomsten bieden een nieuw perspectief op energiebesparing en duurzaam bouwen. Dit heeft een directe invloed op de invulling van de energieopgave en de keuze van energietechnieken.

Woonnlastenbenadering
Bas van de Griendt, milieumanager bij Bouwfonds Ontwikkeling: “Als er iets is waarmee nieuwbouw zich kan onderscheiden van de bestaande woningvoorraad, dan is dat het energiegebruik en de energierekening. We moeten het energievraagstuk dan ook niet benaderen vanuit milieu en klimaat maar kiezen voor juist die woonlastenbenadering: een langdurig financieel voordeel voor mensen omwille van het milieu.”

Hoogopgeleiden die jonger zijn dan 35 jaar en meer verdienen dan €3.000 netto per maand blijken vooral gemotiveerd te zijn om extra te betalen aan een energiezuinige woning.

Gebrek aan kennis
Onder consumenten is een groot gebrek aan kennis over energiezuinigheid. Dit komt dan ook tot uiting in hun attitude. Veel consumenten onthouden zich op een groot aantal stellingen in het onderzoek van een mening. Het ontbreekt eenvoudigweg aan ervaring met energiezuinige en duurzame systemen: 1% wekt de warmte in de huidige woning duurzaam op en 7% weet zelfs niet hoe de huidige woning wordt verwarmd.

Van de Griendt: “De communicatie dient primair te gaan over de woning als geheel en niet of veel minder over afzonderlijke energiesystemen. Energiezuinigheid moet in de beleving van consumenten een voorwaarde worden bij de aankoop van een (nieuwbouw)woning.”

Mensen die goed geïnformeerd zijn over de verwachte prijsstijging voor gas en elektriciteit en de mogelijkheden van energie besparen, tonen grote belangstelling voor innovatieve energiesystemen en zijn bereid meer te betalen.

Technieken en financiering
Behalve het verbeteren van de communicatie, zijn er ook grote kansen in het op steeds grotere schaal toepassen van nieuwe technieken. De warmtepomp met bodemwisselaar wordt door de respondenten het meest aangewezen als goed product, te wijten aan het verhoogde comfort door vloerverwarming en -koeling.

Zonnecellen zijn populair door de uitstraling ervan en de bekendheid ermee. Daarbij moeten woningen zijn voorbereid op de ontwikkelingen in de toekomst. Van de Griendt: “Niet onbelangrijk: we moeten ook meer ruimte geven aan de juiste financieringen; ruimere hypotheken voor energiezuinige woningen. Hiervoor is Bouwfonds in een vergevorderd stadium van ontwikkeling.”

Onderzoek Bouwfonds Ontwikkeling

Deel dit artikel

permalink