Rijkswaterstaat wil de CO2-ladder van ProRail overnemen.
Maar het moet wel werkbaar zijn voor de markt, ook het midden- en kleinbedrijf moet kunnen aanhaken. En het moet juridisch kunnen. Dat zei Theo van de Gazelle, plaatsvervangend directeur-generaal van Rijkswaterstaat, tijdens het debat over duurzaam opdrachtgeverschap op de Betondag in Rotterdam.
"De CO2-ladder moet bij de Europese aanbestedingsregels passen. Dat hebben we nog niet opgelost", voegde Van de Gazelle toe. ProRail past de CO2-ladder vanaf 1 december toe. Een certificaat geeft aan hoeveel bedrijven zich inspannen om de emissie van CO2 te reduceren. Meer inspanning leidt tot meer kans op gunning.
Patrick Buck, directeur projecten bij ProRail: "Je hoeft het certificaat slechts eenmaal per jaar te vernieuwen. De eerste ervaring is dat grote bedrijven 3 en soms 4 scoren." De schaal van de ladder loopt van 0 tot 5.
Juridisch
Alex Vermeulen, directeur bij de Rijksgebouwendienst, wees op het bestaan van het opdrachtgeversforum. "Als we iets doen, laten we het dan met zijn allen en geharmoniseerd doen, zodat er niet meerdere certificaten komen", zei hij. "Wij moeten ook nog uitzoeken of een CO2-ladder juridisch mogelijk is."
Vermeulen gaf aan dat de Rijksgebouwendienst alle klimaatinstallaties van de bestaande gebouwen laat inregelen en borgen. Van de Gazelle noemde een aantal duurzame initiatieven van Rijkswaterstaat, zoals sloopgericht bouwen, dynamische openbare verlichting, led-lampen in tunnels en ecologisch bermbeheer. "Onze droom is dat al onze auto's op onze eigen elektrische energie rijden."
Bron: Cobouw