Op Schiphol vordert de bouw van het duurzame kantoorgebouw TransPort. Het hoogste punt in de bouw is bereikt. Schiphol Real Estate vierde dit heugelijke feit samen met de huurders, Martinair en transavia.com en de bouwbedrijven De Vries en Verburg, Wolter & Dros en Croon, met pannenbier op locatie.
De oplevering van TransPort vindt naar verwachting plaats in de eerste helft van 2010. Het is het eerste kantoorgebouw in Nederland dat voldoet aan de hoogste eisen van duurzaam bouwen van het internationaal gerenommeerde LEED (Leadership in Energy and Environmental Design ) Platinum-certificaat.
Martinair en transavia.com vestigen hun hoofdkantoor in TransPort. Martinair tekende hiervoor op 13 oktober 2009 een huurovereenkomst voor circa 4.800 m² verhuurbaar vloeroppervlak met Schiphol Real Estate. In juli 2007 sloot transavia.com een huurcontract met Schiphol Real Estate voor een oppervlakte van circa 6.000 m². TransPort heeft 10.800 m² verhuurbaar vloeroppervlak en is hiermee in zijn geheel verhuurd.
Duurzaam Transport
De ontwikkeling en bouw van het kantoor vindt plaats conform twee methodieken voor duurzaam bouwen: het Platinum-certificaat van het internationale Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) en het 'very good' duurzaamheidskeurmerk van de Nederlandse Dutch Green Building Council methodiek van BREEAM-NL Nieuwbouw. Kantoorgebouw TransPort zal het eerste gerealiseerde kantoorgebouw in Nederland zijn met het Platinum LEED certificaat.
In het ontwerp en in de richtlijnen voor de bouw van TransPort zijn diverse richtlijnen opgenomen om te voldoen aan het duurzaamheidscertificaat. Zo wordt gebruik gemaakt van een optimale combinatie van duurzame installaties en milieuvriendelijke materialen:
- het binnenklimaat wordt door warmte-koude opslag in de bodem in combinatie met betonkernactivering in de vloeren gelijkmatig en constant gehouden;
- het gebouw bestaat uit een hoog- en een laagbouw. Op het dak van de hoogbouw wordt -circa 1.100 m² aan zonnepanelen geplaatst die 92.500 kWh energie per jaar opwekken en hiermee 5% van het totale verbruik van het gebouw verzorgen;
- op het dak van de laagbouw zorgt een gras-sedum vegetatiedak voor een extra isolatielaag die opwarming tegengaat. Het groendak vormt tevens een natuurlijke waterbuffer en neemt CO2 op;
- daarnaast wordt, door diverse voorzieningen maar met name door het grijswatersysteem,een waterbesparing van 40% gerealiseerd en wordt in de toiletten gebruik gemaakt van gerecycled 'grijs' water;
- ook in het ontwerp én de vorm van het gebouw is rekening gehouden met slim gebruik van zon- en daglicht. Aan de zuidgevel verminderen lamellen de natuurlijke opwarming, de noordgevel daarentegen is juist zeer transparant om zoveel mogelijk daglicht te krijgen. Door het toepassen van betonkernactivering in de vloeren ontstaat er bovendien een vrije hoogte van 3,07 m waardoor het daglicht dieper in het gebouw kan komen.
Het duurzame concept en het architectonisch ontwerp zijn in samenwerking met Architectenbureau Paul de Ruiter uit Amsterdam tot stand gekomen. De bouw wordt gerealiseerd door Bouwbedrijf De Vries en Verburg uit Stolwijk.
Zie ook: TransPort door Paul de Ruiter