De Cradle to Cradle-filosofie is sterk in opkomst in de groene sector. Recessie of geen recessie, milieu en duurzaamheid staan centraal bij hoveniers en groenvoorzieners. Dit blijkt uit het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2009 van Van Es Marketing Services.
Hoveniers en groenvoorzieners verwachten het komende jaar een toename van de vraag naar duurzame en natuurvriendelijke producten. Een verdergaande benadering van duurzaamheid is de Cradle to Cradle filosofie.
De centrale gedachte van de cradle to cradle filosofie is dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product. Het verschil met conventioneel hergebruik is dat er geen kwaliteitsverlies is en geen restproducten die alsnog gestort worden.Daarnaast verwacht men als gevolg van de huidige recessie een toename van prijsconcurrentie.
Stagnatie huizenmarkt
Als gevolg van de stagnatie op de huizenmarkt kiezen steeds meer consumenten voor onderhoud en renovatie van de bestaande tuin in plaats van te verhuizen en een nieuwe tuin aan laten leggen. Daarnaast zet de trend door dat de tuin meer en meer een verlengstuk van het huis, de leef- en woonomgeving, wordt, waardoor er met name op het gebied van (terras)overkappingen en zithoeken een toenemende vraag zal zijn. Men voorziet een aanzienlijke daling in de zakelijke markt.
Ook de ontwikkelingen in de (semi-) overheid zijn niet zo rooskleurig. De kansen liggen met name in de renovatie- en onderhoudsmarkt. Qua productgroepen bieden duurzame en natuurlijke producten volop kansen. Qua type tuin verkiest de particulier een onderhoudsvriendelijke, sobere en natuurlijke tuin.
200 deelnemers
Aan het onderzoek onder hoveniers en groenvoorzieners hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een online enquête uitgevoerd in juni/juli 2009. In het marketingrapport worden veel onderzoeksresultaten vergeleken met de resultaten van de onderzoeken onder hoveniers en groenvoorzieners uit 2004 en 2007.
Bron: Duurzaam Ondernemen