Ecobarrier winnaar van de internationale prijsvraag Schiphol

Toine van Goethem heeft de hoofdprijs gewonnen van de ontwerpwedstrijd 'Create a barrier of Silence' voor luchthaven Schiphol.

Het betreft een prijsvraag voor de beste, meest innovatieve inzending voor een geluidscherm voor het verminderen van grondlawaai voor bewoners van Hoofddorp van startende vliegtuigen, op de Polderbaan.

Amsterdam Airport Schiphol schreef in april 2008 een internationale wedstrijd uit, voor het ontwerp voor een geluidwerende voorziening bij de Polderbaan. Met deze wedstrijd riep Schiphol onderwijsinstellingen, particulieren, ontwerpbureaus en bedrijfsleven op, om een duurzame oplossing te bedenken voor het complexe probleem, van het grondgeluid van startende vliegtuigen vanaf de Polderbaan in Hoofddorp-Noord.

Schiphol ontving in totaal 97 inzendingen uit 17 landen, onder meer uit China, Japan, Nieuw zeeland, de Verenigde Staten en vele Europese landen.

Duurzame mogelijkheden
De ontwerpen zijn beoordeeld door een jury bestaande uit de directie van Schiphol Group, mw ir H.M. Blank, directeur BVR adviseurs, dhr prof ir H.A.J. Henket, Supervisor luchthaven Schiphol, dhr ir W.M. Crouwel, Architect en dhr ir A.J.A. Uitterhoeve, Gemeente Haarlemmermeer en dhr M.C.M. Backx, voormalig voorzitter van de Bewonersvereniging Hoofddorp Noord. Alle genomineerde ontwerpen zijn te zien op www.schiphol.nl/ontwerpwedstrijd.

De jury heeft met grote meerderheid de Ecobarrier als beste ontwerp aangewezen. Juryvoorzitter en President-directeur van Schiphol Group Jos Nijhuis: "De Ecobarrier is aantrekkelijk door zijn eenvoud, zijn innovatieve en dynamische karakter. Bovendien bevat het ontwerp een aantal duurzame mogelijkheden, zoals algenkweek en bio-vergisting, en past het goed in het polderlandschap." Door de jury wordt ook lof uitgesproken over twee akoestische principes . Zo dicht mogelijk bij de bron en akoestische isolatie in de helft van de cirkel.

Dicht bij de bron
Een belangrijk aspect is dat het geluidscherm zo dicht mogelijk bij de bron wordt gebouwd. Een geluidscherm werk dan het meest effectief. Juist door dit ontwerp en de constructieve aspecten om het scherm snel te kunnen laten oprichten is dit mogelijk gebleken. Een ander belangrijk akoestisch aspect is de isolatie van het scherm.

De Ecobarrier wordt asymmetrisch bekleed met een kunststof doek, waarvan de isolatie aan de startbaanzijde in akoestisch opzicht verwaarloosbaar is en aan de andere zijde voldoende hoog is. Er ontstaat een optimaal afschermend effect aan de top van het scherm met een scherpe diffractierand.

Door DGMR is ook onderzoek gedaan naar de geluidsisolatie van het toe te passen kunststof doek. Tevens is met Computational Fluid Dynamics (CFD) onderzoek gedaan naar de verstoring van de Ecobarrier op het windprofiel. Dit is gedaan voor de beoordeling van het RESWING-effect en de beoordeling van het 7 knopen-criterium.

Deel dit artikel

permalink