Met een overweldigende meerderheid van de stemmen heeft energie-leverancier E.ON de groene zeepbel gewonnen. De groene zeepbel is een award voor de grootste greenwash campagne, in het leven geroepen door Morgen, het studentennetwerk voor een duurzame toekomst.
De afgelopen twee weken kon er op de website van Morgen gestemd worden op vijf genomineerde campagnes. Genomineerd waren de Daihatsu- actieweken, het ik-kies-bewustlogo, Fly green & cheap van cheaptickets, Real Energy van Shell en de campagne voor de nieuwe kolencentrale van E.ON. E.ON kreeg 49% van de stemmen. Ik kies bewust is tweede geworden met 20% van de stemmen. In totaal is er 515 keer gestemd.
E.ON bouwt een tweede 'schone' kolencentrale op de Maasvlakte die o.a. claimt met CO2-afvang, ook wel bekend als clean coal technology te werken. en dat terwijl CO2-afvang pas rond 2020 rendabel genoeg zal zijn om te implementeren. E.ON doet dus loze beloften die het (nog) niet kan waarmaken.
Hoewel E.ON op andere plekken van de wereld goed bezig is (naar eigen zeggen) door o.a. € 6 miljard te investeren in hernieuwbare energiebronnen, zijn in eigen land de directe winsten blijkbaar belangrijker dan het klimaat, de volksgezondheid en de belangen van volgende generaties. Andere energiebedrijven als Nuon en Essent hebben inmiddels al afgezien van het bouwen van een nieuwe kolencentrale, omdat ze zien dat het op de lange termijn te weinig voordelen oplevert.
Bron: duurzaam-ondernemen.nl