De gemeente Nijmegen wil een koploper zijn op het gebied van duurzaam inkopen. In 2010 wil de gemeente, net als de rijksoverheid, 100 procent van de aanschaf van producten en diensten duurzaam aanbesteden.
Als Nijmegen slaagt in dit streven, dan loopt de gemeente vijf jaar voor op andere gemeenten.
Nijmegen koopt jaarlijks voor een bedrag van ongeveer 186 miljoen euro in.
Het gaat om uiteenlopende producten en diensten als schoonmaak, catering, energie, kantoorinrichting, bedrijfskleding en het stadsbussen. De stad maakt al gebruik van groene energie en vervangt binnenkort de koffie- en theeautomaten in het stadhuis door duurzame apparaten.
Criteria
Voor 31 productgroepen zijn inmiddels landelijke duurzaamheidscriteria opgesteld door SenterNovem, voor 49 andere zijn ze nog in ontwikkeling. Toch is Nijmegen niet bang bij die productgroepen in het duister te tasten wat betreft het duurzame karakter ervan, zegt persvoorlichter André Schoots. "We besteden niet alles ieder jaar aan, dus voor niet alle producten is het een probleem als de criteria later worden vastgesteld. De planning van SenterNovem gaat ervan uit dat alle criteria in het voorjaar van 2009 gereed zijn. We verwachten dus geen echt probleem."
Duurder
Volgens Schoots is nog niet in te schatten of duurzame inkopen duurder zijn dan gangbare. "We gaan bij de start van iedere aanbesteding in kaart brengen of de kosten hoger zijn. Daarbij kijken we ook naar eventuele voordelen die het elders kan opleveren."
Bij een te verwachten kostenoverschrijding, wordt vooraf overlegd met de portefeuillehouder: moet er misschien minder worden ingekocht, moet er extra geld worden gezocht of gaat de duurzame aanbesteding niet door? De centrale afdeling inkoopadvies gaat de ontwikkelingen in de gaten houden.
De Perspectiefnota 2010, die in het voorjaar van 2009 wordt opgesteld, moet duidelijk maken wat duurzaam inkopen kost. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad het laatste woord.