De Europese Unie en het Europese bedrijfsleven trekken samen bijna 1 miljard euro uit om waterstof en de bijbehorende brandstofcellen een toonaangevende energietechniek te maken.
Doel is dat de veelbelovende techniek voor 2020 massaal in gebruik wordt genomen in Europa. Dat bleek dinsdag bij de eerste bijeenkomst van het publiek-private initiatief voor waterstof en brandstofcellen.
De initiatiefgroep bevat zestig bedrijven, vele universiteiten, evenals de Europese Commissie. De betrokkenen willen de komst van waterstoftechniek voor bijvoorbeeld auto’s twee à vijf jaar versnellen.
Energie
Waterstof is een energiedrager die gewonnen kan worden uit water. Probleem is nu nog dat er erg veel energie nodig is om waterstof te maken: ongeveer net zoveel als het aan energie oplevert. Tegelijk wordt gewerkt aan brandstofceltechnologie voor warmtekrachtcentrales.
Brussel kwam eerder al met regels voor de constructie van waterstofauto’s. Die moeten onder meer de veiligheid garanderen, want waterstof is zeer ontvlambaar.
BMW
De Duitse autofabrikant BMW heeft inmiddels gezegd een waterstofauto in serieproductie te gaan nemen. Probleem is vooralsnog dat er weinig tanstations zijn voor waterstof. PvdA’ster Dorette Corbey in het Europees Parlement pleitte onlangs voor een ‘waterstofsnelweg’ dwars door de Europese Unie.
Van Tallinn in het noordoosten tot Faro in het zuidwesten moeten overal tankstations komen voor waterstofauto’s. In de VS zijn al vergevorderde plannen voor een ‘waterstofsnelweg’ aan de westkust: van Vancouver in Canada tot San Diego in Californië.