Het begint met bewustzijn...
Vanuit twijfel over het nut van het ontwikkelen van een duurzaamheidsinstrument voor woonconsumenten liet de Rotero Groep in de zomer van 2008 een consumentenonderzoek uitvoeren door Kien, een marktonderzoekbureau gespecialiseerd in kwantitatief onderzoek. De Rotero Groep ontwikkelt marktconcepten, onder andere voor makelaars. Het energielabel was net in de markt gelanceerd, en Stichting Natuur & Milieu wilde opschalen naar een meer omvattend label.
Als betrokken ontwikkelaar van hulpmiddelen om duurzaamheid serieus te nemen was ik aangenaam verrast over de resultaten van het onderzoek. Een respons van 65% op 2226 panelleden, wat een betrouwbaarheid van 95% oplevert. Het energielabel werd niet al te positief beoordeeld, want het werd als onnodig kostenverhogend en onbetrouwbaar gezien. Met het recente voorstel om bewoners dat zelf op te laten stellen wordt daar nu mogelijk iets aan gedaan, het verlagen van kosten én betrouwbaarheid. Maar dat terzijde.
Betekenis en belang
Het onderzoek toonde aan dat, mits de betekenis en het belang duidelijk is, mensen in veel meer onderwerpen geïnteresseerd zijn dan professionals veronderstellen. Dat blijkt uit het plaatje, en geldt vergelijkbaar voor thermisch comfort, daglicht, veiligheid, et cetera.
Ik denk dat de situatie een kleine vijf jaar later niet anders is. Alom stellen de professionals dat de consument er niet om vraagt. Bij innovatieve en grensverleggende trajecten zoals ‘blok voor blok’ en ‘niaNesto’ blijkt de relatie met de klant de zwakke schakel in het proces. De markt is inmiddels zeer veranderd ten gunste van de consument; hij heeft wat te willen en kan eisen en wensen stellen bij het kopen en (nu nog in minder mate) bij het huren van een huis. Om de consument hierbij een handje te helpen ontwikkelt W/E met Frans de Haas & partners een handig hulpmiddel in een internetomgeving. Dat gebeurt met steun en betrokkenheid van landelijke en lokale overheden én van consumentenorganisaties zoals NVM, VEH, VACpunt Wonen.
Moeilijke dingen makkelijk maken
Met dit hulpmiddel kan een consument, die een koop- of huurwoning zoekt of zijn woning wil verbouwen, inzicht krijgen in welke kwaliteiten voor hem van belang zijn. Is dat alleen locatie en investering; of misschien ook wel geluid en comfort binnen; en lage onderhoudskosten in het gebruik?
Wie mij en W/E een beetje kent weet dat het onze ambitie is om moeilijke dingen makkelijk te maken. Iedereen in staat stellen zich duurzaam te gedragen door de kennis daarover begrijpelijk aan te bieden. Het begrijpelijk maken voor professionals is voor ons makkelijker dan voor de doelgroep leken. Gelukkig krijgen we ook daar ondersteuning bij.
Deze zomer is een eerste versie van ‘www.woningchecklist.nl’ klaar om te gaan gebruiken. De consument stelt daarmee zijn wensenpakket op; de professionals kunnen met hun instrumentarium, zoals GPR Gebouw, invulling geven aan die wensen. Wat dan nog ontbreekt is een marktplaats voor de match tussen vraag van de consument en aanbod in de markt. Overlevingskans voor makelaars en Funda?
Tekst: John Mak, Directeur W/E en Expert Duurzaam Gebouwd