Babette van Loon
Operationeel Directeur Alklima B.V.
Persoonlijk profiel
Babette van Loon MScBA (1967) combineert haar jarenlange operationele en commerciële ervaring bij verschillende organisaties met bedrijfskunde en verandermanagement. Sinds 2010 is ze operationeel directeur van Alklima B.V., dat exclusief importeur is van de klimaatsystemen van Mitsubishi Electric Living Environment Systems. Voorheen werkte ze als Manager Marketing & Sales bij een ander bedrijf in klimaatsystemen: Carrier Holland Heating. Daarvoor werkte ze bij diverse andere bedrijven zoals telecomgigant Ericsson.
In 2013 rondde ze haar studie Bedrijfskunde af aan de Erasmus Universiteit. Ze studeerde af op het relatief nieuwe onderwerp Business Model Innovatie in een Business Ecosysteem: een samenwerkingsverband van meerdere bedrijven die branches doorkruizen en die gezamenlijk een Business Model Innovatie realiseren. Als case gebruikte Babette de ontwikkeling en realisatie van vastgoed multidisciplinaire zorgcentra, die in deze conjunctuur - geheel tegen de stroom in - met goede vooruitzichten zijn ontwikkeld en gerealiseerd.
De benadering is uniek ten opzichte van hoe de traditionele vastgoed tot stand komt. De totale procesgang, van fundatie programma van eisen, ontwikkeling, financiering, realisatie, tot onderhoud en beheer, vindt plaats in een ketensamenwerking. Bij het ontwikkel- en realisatieproces worden duurzaamheidelementen optimaal ingezet. De waardeontwikkeling van het zorgvastgoed en het uiteindelijke rendement voor de belegger wordt hiermee een positief beïnvloed. Vanuit gebruikersperspectief wordt het gebruikersgenot vergroot, maar tevens worden de exploitatiekosten (zoals energieverbruik, servicekosten) verlaagd. De succesfactoren voor deze Business Model Innovatie in de keten zijn onder andere het vereiste van een lead bedrijf, wederzijds vertrouwen en controle, een gezamenlijke visie, absorptievermogen en onderlinge afhankelijkheid.
De bevindingen van Babette zijn dat een grote uitdaging voor de bouw in deze tijd niet alleen productinnovatie is maar juist management en sociale innovaties zoals een andere manier van samenwerken en kennisdelen. Veranderingen raken meestal alle medewerkers in een organisatie en vragen om intelligente manieren van aanpak. Of het nu gaat om interne veranderingen, zoals nieuwe werkprocessen, structuren of systemen. Of om veranderingen die ingegeven worden door de omgeving: toegenomen concurrentie, nieuwe wetgeving en technische ontwikkeling. Het vermogen om adequaat in te spelen op veranderingen bepaalt in hoge mate het succes van de organisaties.
Verder lezen