‘De bouwsector van binnenuit veranderen’
Zo’n anderhalf jaar geleden deed Energiesprong – Kantoor vol Energie een oproep in de markt om een team te vormen, dat de transitie naar energieneutrale kantoren een boost kan geven.
In februari 2014 won het team !MPULS deze pitch om Excellent Expertteam (EET) te worden. Een jaar later heeft dit team samen met Kantoor vol Energie gezorgd voor een tool om de toegevoegde waarde van een Kantoor vol Energie inzichtelijk te maken: de ValueCase.
Wytze Kuijper (rechts): "Een proactieve ontwikkeling en innovatiekracht is nodig."
Een Kantoor vol Energie is inmiddels ook een begrip geworden en is een kantoor dat gezond, comfortabel en energieneutraal is. Geen kostenpost, maar een bedrijfsmiddel. Het zorgt ervoor dat mensen die er werken, fris en vitaal blijven. Daarnaast voldoet het aan de moderne behoeften en voorwaarden en heeft geen energierekening. Het draagt bij aan een beter milieu. Een Kantoor vol Energie is in alle opzichten een duurzame belegging: de meerwaarde van goede huisvesting overstijgt de kosten. Kantoren vol Energie zijn de kantoren van de toekomst.
Transitie naar Kantoren vol Energie
Tijdens het interview vraagt Alba Concepts-partner Jim Teunizen, voormalig senior consultant bij Brink Groep, zich af: “Waarom doen we dit eigenlijk? Wat is het doel van het interview? Wat willen we hiermee bereiken?” In zijn ogen gaat de transitie naar Kantoren vol Energie te traag. “Als ik voor een groep van zo’n 50 man sta, reageren maximaal 3 personen. De rest denkt: ‘Het zal wel.’”
Hij is een van de leden van het Excellent Expertteam (EET). Volgens medeteamlid Machiel Karels van DWA is deze reactie typerend voor de hele groep: “Het gaat om de intrinsieke motivatie en die is vaak ver te zoeken.”
Verandering van binnenuit
We zitten met 8 personen in het hoofdkantoor van Ballast Nedam, in Nieuwegein. Naast de 2 bovengenoemde heren bestaat het EET verder uit de voormalige Brink Groep-medewerker Woud Jansen die tegenwoordig ook voor Alba Concepts werkt, Tristan Kunen van Brink Groep, Jan-Jaap Blüm van Ballast Nedam en voormalig Rudy Uytenhaak Architectenbureau-medewerker Saskia Oranje (tegenwoordig werkzaam bij Door Architecten). Volgens de laatstgenoemde is deze combinatie van bedrijven en personen erg belangrijk. “De bouw en bouwbedrijven moeten van binnenuit veranderen. Wij zitten er midden in en kunnen stappen maken met deze ValueCase.”
Ook Eelco Ouwerkerk en Wytze Kuijper van Energiesprong zijn aanwezig. Zij hebben destijds de oproep gedaan om het EET te kunnen selecteren.
Behoefte aan radicale veranderingen
Op die oproep van destijds reageerden 19 consortia, waarvan 6 teams de finale haalden. De winnende groep – !MPULS – won hierin met overmacht. “Dat kwam door hun willenschap”, legt Kuijper uit. “Zij toonden de meeste energie en waren het meest vernieuwend, terwijl ze wel realistisch bleven.”
Dat vernieuwende aspect vindt Ouwerkerk belangrijk. “We zoeken niet naar optimalisatie, want daarmee loop je vast. We willen een transitie; de kantorenmarkt heeft behoefte aan radicale veranderingen. Daarnaast sprak ons aan dat dit team bereid is de verbinding te zoeken, transparant te zijn en de krachten te bundelen met iedereen die wil werken aan Kantoren vol Energie. Dat sluit naadloos aan bij de visie van Energiesprong – Kantoor vol Energie.”
Van producten naar oplossingen
“Als we vanuit het aanbod een Kantoor vol Energie willen aanbieden, is een proactieve ontwikkeling en innovatiekracht nodig”, vertelt Kuijper. “Eenvoudig is dat niet. Veel bedrijven zien het belang hiervan nog niet in en kunnen dat niet.” Volgens Ouwerkerk komt dat omdat de bouw- en vastgoedsector reactief is en de werkelijke behoefte van de eindgebruikers niet herkent. “Daarom moeten we de latente vraag inzichtelijk maken”, legt Kuijper uit.
Jim Teunizen (rechts): “Als ik voor een groep van zo’n 50 man sta, reageren maximaal 3 personen."
En dat valt nog niet mee. Tijdens het interview discussiëren de aanwezigen hoe die vraag er dan uit moet zien. “De gebruiker en de vastgoedsector zijn is nog altijd een productvragende sector”, legt Ouwerkerk uit. “Het liefst specificeert men zo veel mogelijk in techniek en vooraf bedachte oplossingen. Dat laat geen ruimte over voor echte innovaties. Want hoe kun je naar iets vragen, waarvan je het bestaan niet kent?” Door na te denken over welke vraag een eindgebruiker het best zou kunnen stellen, hebben de EET-leden ook nagedacht waarom ze juist díe vraag gesteld willen krijgen. “Dit leidt uiteindelijk naar de kwestie waarom een bedrijf bestaat: wat doet een bedrijf en hoe draagt een Kantoor vol Energie daaraan bij?”, legt Oranje uit. “In de ValueCase staan dan ook de primaire organisatiedoelen en de kernwaarden van de eindgebruiker centraal.”
Procesaanpak voor Kantoor vol Energie
Na de winst van de pitch hebben het EET en Energiesprong – Kantoor vol Energie gezamenlijk een jaar aan tools gewerkt, die ondersteunen bij het realiseren van een Kantoor vol Energie. Een van die tools is de ValueCase. “Dit is een procesaanpak om te komen tot energieneutrale huisvesting aan de hand van kernwaarden, kritieke prestatie-indicatoren en bijbehorende toegevoegde waarde”, legt Jansen uit.
Volgens Oranje laat deze tool zien wat een Kantoor vol Energie voor het bedrijf of de organisatie betekent. “Het zorgt voor een koppeling tussen wat bedrijven belangrijk vinden, wat geld oplevert en wat de mogelijkheden zijn om bestaand vastgoed energieneutraal te maken.”
“De motivatie kan per persoon verschillen om voor een Kantoor vol Energie te kiezen”, legt Karels uit. “Meestal staan hierbij bewijslast en intrinsieke motivatie tegenover elkaar. Deze tool omvat beide argumenten en dat is nieuw aan de ValueCase.”
Dit verhaal bestaat uit 3 delen. In het volgende deel 'Energieneutraal: randvoorwaarde én ultiem doel' komt de ValueCase-webtool uitgebreid aan bod.
Foto bovenaan: Van links naar rechts: Eelco Ouwerkerk, Saskia Oranje, Tristan Kunen, Woud Jansen, Wytze Kuijper, Machiel Karels, Jan-Jaap Blüm en Jim Teunizen. (Foto's: Yorick Meijdam Fotografie)